Zwrot zakupionego towaru reguluje Kodeks cywilny. Polskie prawo nie nakłada na sprzedawcę, w sklepie stacjonarnym, obowiązku przyjmowania zwrotu niewadliwego towaru, bez podania odpowiedniej przyczyny. Dlatego jeśli chcemy zwrócić przedmiot, który jest niewadliwy istnieje spore prawdopodobieństwo, że zwrot nie zostanie przyjęty. Od dobrej woli sprzedawcy zależy czy ten towar przyjmie. Sprzedawca może również przewidzieć w regulaminie sklepu stacjonarnego ewentualność zwrotu towaru przez kupującego. Wówczas zwrot ten powinien nastąpić w ciągu 30 dni od zakupu. Określone powinny być też warunki zwrotu, takie jak zwrot z metką, czy z paragonem. Inaczej sytuacja wygląda jeśli towar faktycznie posiada wadę. Wówczas przedmiot można zwrócić na zasadzie rękojmi.
Zakupy na odległość a zwrot zakupionego towaru
Jeśli kupimy towar poza lokalem przedsiębiorstwa (np. podczas pokazu organizowanego w hotelu) lub na odległość (np. w sklepie internetowym) klient ma prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni i obowiązek zwrotu towaru w ciągu kolejnych 14 dni.
Czym jest rękojmia?
Rękojmia to podstawa, obok gwarancji, możliwej drogi składania reklamacji przez konsumenta. Jest to tryb dochodzenia odpowiedzialności od przedsiębiorcy w związku z ujawnioną wadą fizyczną, w przypadku niezgodności z umową, lub prawną kupionego towaru konsumpcyjnego. Pamiętajmy jednak, że podmiotem odpowiedzialnym za powstałe wady jest sprzedawca, dlatego też do niego należy skierować pismo reklamacyjne. Przedsiębiorca nie może odmówić przyjęcia reklamacji, chyba że wynika to wprost z przepisów.
Czym jest wada towaru?
Prawo wskazuje na dwa rodzaje wad towaru Są to wady fizyczne i prawne. Wada fizyczna to niezgodność produktu z umową. Dochodzi do niej w szczególności wtedy, gdy rzecz:
- nie ma właściwości, które produkt tego rodzaju powinien mieć,
- nie ma właściwości, o których konsument został zapewniony przez sprzedawcę lub reklamę,
- nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy okazji zawierania umowy,
- jeśli przedsiębiorca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia,
- została wydana kupującemu w stanie niezupełnym.
Natomiast wada prawna może polegać na tym, że kupiony przez konsumenta towar:
- jest własnością osoby trzeciej,
- jest obciążony prawem osoby trzeciej,
- cechuje się ograniczeniami w korzystaniu lub rozporządzaniu nim w wyniku decyzji lub orzeczenia właściwego organu.
Procedury reklamacyjne
Przedsiębiorca może odmówić wymiany rzeczy lub jej naprawy, w sytuacji gdy żądanie takie byłoby niemożliwe do zrealizowania dla sprzedawcy, lub gdy wymagałoby nakładu nadmiernych kosztów. Sprzedawca może zaproponować inne rozwiązanie. Sprzedawca musi wymienić towar lub usunąć wadę w rozsądnym czasie i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta. Jeśli tego nie czyni, konsument może wyznaczyć mu czas na spełnienie żądania.
- ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, art. 556- 561.