ZnajdzParagraf.pl

Zgłoszenie sprzedaży samochodu po terminie – odwołanie

Zgłoszenie sprzedaży samochodu po terminie – odwołanie

Kierowcy są przyzwyczajeni do tego, że zakup auta wiąże się z koniecznością załatwienia szeregu formalności. Przepisanie dowodu rejestracyjnego, zgłoszenie transakcji sprzedaży do ubezpieczyciela to dość dobrze znane kwestie, które nie rodzą zbyt wielu wątpliwości. Jednak sprzedaż samochodu to kilka innych spraw, których koniecznie trzeba dopilnować. Jeśli się tego nie zrobi, należy liczyć się z poważnymi konsekwencjami.

Czy trzeba zgłaszać sprzedaż samochodu?

Przepisy mówią jasno. To, że auto zostało sprzedane – trzeba koniecznie zgłosić w urzędzie komunikacji. W Polsce obowiązek ten wynika z ustawy o transporcie drogowym. Kierowca, który sprzedaje komuś swój pojazd, ma 30 dni od podpisania umowy kupna-sprzedaży na to, aby zgłosić ten fakt w urzędzie.

Zawiadomienie o zbyciu pojazdu jest ważne z kilku powodów. Po pierwsze, umożliwia dokonanie zmiany właściciela pojazdu w dokumentach rejestracyjnych pojazdu. Pozwala też na wykreślenie pojazdu ze stanu liczącego się dla ubezpieczyciela, co może być istotne w przypadku wypadku lub kolizji spowodowanej przez nowego właściciela auta.

Po trzecie, brak zgłoszenia sprzedaży w urzędzie może skutkować nałożeniem na właściciela pojazdu sankcji finansowych w postaci grzywny. Szukając zatem potwierdzenia, czy trzeba zgłaszać sprzedaż samochodu – kierowca nie powinien mieć żadnych wątpliwości. Zdecydowanie należy tego dokonać!

Gdzie zgłasza się sprzedaż pojazdu?

To, że samochód został sprzedany, trzeba zgłosić w wydziale komunikacji znajdującym się w starostwie powiatowym, urzędzie miasta lub innej jednostce działającej na danym terenie. Aby dopełnić formalności, należy złożyć wniosek o wpis do ewidencji pojazdów oraz przedłożyć niezbędne dokumenty.

Do zgłoszenia sprzedaży samochodu konieczny będzie: 

  • oryginał dowodu rejestracyjnego;
  • dokument potwierdzający uiszczenie opłaty skarbowej;
  • umowa kupna-sprzedaży lub inny dokument potwierdzający przeniesienie własności;
  • ważna polisa OC.

W przypadku zgłoszenia sprzedaży samochodu przez pełnomocnika należy dodatkowo złożyć uprawniające do załatwienia formalności – pełnomocnictwo.

Komplet dokumentów można złożyć osobiście lub korzystając z możliwości załatwienia formalności przez Internet. Jedynym warunkiem, jaki trzeba spełnić to założenie profilu zaufanego.

Takie udogodnienie sprawia, że łatwiej jest zmieścić się w wymaganym, 30-dniowym terminie, jaki jest przeznaczony na załatwienie wszystkich formalności.

Zgłoszenie sprzedaży samochodu po terminie. Jakie grożą za to konsekwencje?

Jeśli nie zgłosi się sprzedaży samochodu w terminie 30 dni od daty sprzedaży, grożą za to konsekwencje prawne. Na kierowcę może zostać nałożona grzywna lub mandat karny. Wysokość kary finansowej zależy indywidualnie od każdej sytuacji.

Ponadto, zgłoszenie sprzedaży samochodu po terminie, powoduje, że poprzedni właściciel odpowiada wobec nabywcy za wady prawne pojazdu, a także może być zobowiązany do zapłaty kar i odsetek za nieregulaminowe korzystanie z drogi publicznej, gdy nowy właściciel nie zarejestruje pojazdu w terminie. 

Czasami urzędy są na tyle skrupulatne, że już za jeden dzień zwłoki potrafią naliczyć karę. Argumentują to tym, że przekroczenie terminu jest uznawane za naruszenie przepisów dotyczących rejestracji pojazdów i może prowadzić do różnych konsekwencji, takich jak na przykład obowiązek zapłaty kary, kłopoty z uzyskaniem OC czy brak możliwości skorzystania z ulg podatkowych.

Co zrobić, gdy zapominało się o zgłoszeniu sprzedaży auta?

Przede wszystkim, aby uniknąć kar finansowych lub innych nieprzyjemnych konsekwencji, należy jak najszybciej dokonać zgłoszenia.

Jeśli się tego nie zrobi, to osoba figurująca w dokumentach nadal będzie uważana za jego właściciela, a to może prowadzić do różnych problemów, takich jak konieczność opłacania podatków, czy nałożonych mandatów (np. tych za prędkość, które wysyłane są listownie na adres właściciela pojazdu).

Dlatego, jeśli zapomniałeś zgłosić sprzedaży auta, nie odkładaj tego na później i jak najszybciej dokonaj zgłoszenia, aby uniknąć niepotrzebnych problemów w przyszłości. Może jednak zdarzyć się tak, że urząd wyśle do Ciebie pismo z wezwaniem do zapłacenia kary za brak dopilnowania formalności. 

Czy wtedy jest możliwe odwołanie od kary za niezgłoszenie zbycia pojazduJeśli otrzymałeś karę za niezgłoszenie zbycia pojazdu, możesz spróbować odwołać się od tej decyzji. Pismo kieruje się wtedy do organu, który nałożył karę. Wzór takiego odwołania pobierzesz poniżej:

Zazwyczaj jest to starosta lub naczelnik urzędu skarbowego. W odwołaniu należy wyjaśnić swoją sytuację i przedstawić dowody, które mogą pomóc w zmianie decyzji. Na przykład, jeśli niezgłoszenie zbycia pojazdu wynikało z pomyłki lub nieświadomości, warto to podkreślić i przedstawić dokumenty, które to potwierdzają.

Warto jednak pamiętać, że odwołanie od kary nie zawsze będzie skuteczne i zależy od indywidualnej sytuacji każdej osoby. Warto jednak mimo wszystko spróbować się odwołać od nałożonej grzywny…

Spis treści

O autorze