ZnajdzParagraf.pl

Usuwania pojazdów, których stan wskazuje na to, że nie są używane

Usuwania pojazdów, których stan wskazuje na to, że nie są używane

Przechadzając się ulicami czasami dostrzec możemy auta, które wyglądają na nieużywane, często nie posiadają tablic rejestracyjnych. Polskie prawo reguluje co należy zrobić z takimi pojazdami.

Rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 22 czerwca 2011 r. w sprawie usuwania pojazdów pozostawionych bez tablic rejestracyjnych lub których stan wskazuje na to, że nie są używane, określa: tryb usuwania takich pojazdów, podmioty za to odpowiedzialne, a także sytuacje, w których auto staje się własnością gminy.

Organy odpowiedzialne za usuwanie auta

Organami, które odpowiadają za usunięcie takiego pojazdu  są:

  • straż gminna (miejska);
  • Policja;
  • organy gminy;
  • zarządca drogi;
  • powiatowe jednostki organizacyjne realizujące zadania polegające na usuwaniu pojazdów lub prowadzeniu parkingu strzeżonego dla pojazdów,
  • inne jednostki usuwające pojazdy – jeżeli z przyczyn technicznych lub organizacyjnych nie jest możliwe usunięcie pojazdu przez powyższe jednostki.

Procedura usuwania auta

Usunięcie pojazdu z drogi przez wyżej wymienione ograny, rozpoczyna się z chwilą wydania uprawnionej jednostce dyspozycji usunięcia pojazdu. Organ gminy lub zarządca drogi, powinien zgłosić potrzebę usunięcia pojazdu z drogi. Wymagane jest przedstawienie takiej dyspozycji na piśmie. Pojazd taki zostaje umieszczony w miejscu zapewniającym właściwy dozór pojazdu.

Podmiot, który wydał dyspozycję, powiadamia o tym niezwłocznie:

  • właściwego dla miejsca zdarzenia komendanta powiatowego (miejskiego, rejonowego) Policji, ze wskazaniem miejsca, w którym umieszczono pojazd, przesyłając mu kopię dyspozycji;
  • właściwy miejscowo organ gminy, przesyłając mu kopię dyspozycji.

Następnie organ gminy powinien podjąć próbę ustalenie właściciela pojazdu. Organ ten pisemnie powiadamia właściciela pojazdu o usunięciu pojazdu oraz o skutkach nieodebrania pojazdu.

Jeśli pojazd nie zostanie odebrany, w terminie 6 miesięcy od dnia jego usunięcia auta, podmiot, któremu powierzono pojazd do przechowania, powiadamia o tym, nie później niż trzeciego dnia od dnia upływu tego terminu, właściwy miejscowo organ gminy oraz podmiot, który wydał dyspozycję. Gmina natomiast powiadamia o tym właściciela pojazdu, o ile został ustalony.

 

Podstawa prawna: 

  • rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 22 czerwca 2011 r. w sprawie usuwania pojazdów pozostawionych bez tablic rejestracyjnych lub których stan wskazuje na to, że nie są używane.

Spis treści

O autorze