Telepraca to praca wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Natomiast telepracownikiem nazywamy pracownika, który wykonuje pracę w określonych warunkach i przekazuje pracodawcy wyniki pracy, w szczególności za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
Warunki stosowania telepracy
Pracodawca w porozumieniu z zakładową organizacją związkową, lub organizacjami winien określić z góry warunki telepracy. Pamiętajmy, że jeśli w terminie 30 dni od dnia przedstawienia przez pracodawcę projektu porozumienia nie dojdzie do zawarcia porozumienia, pracodawca w regulaminie określa warunki pracy. Musi przy tym uwzględnić ustalenia podjęte z zakładowymi organizacjami związkowymi w toku uzgadniania porozumienia.
Jeśli natomiast w przypadku danego pracodawcy zakładowe organizacje związkowe nie funkcjonują wówczas zasady wykonywania telepracy określone zostają w regulaminie, po konsultacji z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy.
Umowa o pracę a telepraca
Jeśli osoba zatrudniana jest na umowę o pracę w formie telepracy w umowie określa się warunki wykonywania pracy. Jeśli natomiast w trakcie zatrudnienia ma miejsce zmiana warunków wykonywania pracy, pracodawca powinien, uwzględnić wniosek pracownika dotyczący wykonywania pracy w formie telepracy.
Zaprzestanie stosowania telepracy
Po 3 miesiącach wykonywania telepracy zarówno pracownik, jak i pracodawca może wystąpić z wiążącym wnioskiem o zaprzestanie wykonywania pracy w formie telepracy i przywrócenie poprzednich warunków wykonywania pracy. Strony po tym powinny ustalić termin, od którego nastąpi przywrócenie poprzednich warunków wykonywania pracy, ma się to odbyć w terminie do 30 dni od momentu wpłynięcia porozumienia. Jeśli pracownik złoży wniosek upływie 3 miesięcy pracodawca powinien uwzględnić ten wniosek.
Odmowa telepracy przez pracownika
Jeśli pracownik odmówi wykonywania telepracy, nie może to stanowić przesłanki do wypowiedzenia mu umowy o pracę.
Obowiązki pracodawcy
W Kodeksie pracy określone są obowiązki pracodawcy, które ten musi spełnić wobec pracownika. Pracodawca powinien:
- dostarczyć telepracownikowi sprzęt niezbędny do wykonywania pracy w formie telepracy, spełniający wymagania określone w rozdziale IV działu dziesiątego,
- ubezpieczyć sprzęt,
- pokryć koszty związane z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją sprzętu,
- zapewnić telepracownikowi pomoc techniczną i niezbędne szkolenia w zakresie obsługi sprzętu
- chyba że pracodawca i telepracownik postanowią inaczej, w odrębnej umowie.
- ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeksu pracy.
Podobne wzory pism:
- Zwolnienie dyscyplinarne – kiedy następuje i jakie są jego konsekwencje
- Nadgodziny w pracy – czy otrzymujesz prawidłową rekompensatę za przepracowane godziny nadliczbowe?
- Zmiana godzin pracy na wniosek pracownika – Uzasadnienie
- Jak umotywować wniosek o przeniesienie na inny dział w pracy?
- Mobbing w pracy – przykłady – definicja – gdzie zgłosić
- Rozwiązanie umowy o pracę przed rozpoczęciem zatrudnienia