ZnajdzParagraf.pl

Jak zrezygnować ze studiów? Wzór rezygnacji

Jak zrezygnować ze studiów? Wzór rezygnacji

Jak napisać rezygnację ze studiów? Studia nie są dla nikogo obowiązkowe, zatem możliwość rezygnacji przysługuje każdemu i na każdym etapie edukacji. Nieco inaczej wygląda jednak rezygnacja ze studiów na uczelni publicznej a inaczej rezygnacja ze studiów na uczelni prywatnej. Inne mogą być też konsekwencje rezygnacji ze studiów.

Jak zrezygnować ze studiów, aby w prosty sposób dopełnić wszystkich formalności i nie zostać w żaden sposób ukaranym? lub obciążonym finansowo? poniżej pobierzesz przydatne wzory pism, które wystarczy jedynie uzupełnić danymi i dostarczyć na uczelnię osobiście lub listem poleconym:

Czym jest skreślenie z listy studentów?

Skreślenie z listy studentów jest jednoznaczne z wydaleniem studenta z uczelni. Dziekan musi skreślić studenta z listy w przypadku gdy ten:

  • nie podejmie studiów,
  • zrezygnuje ze studiów,
  • nie złoży na czas pracy dyplomowej,
  • nie obroni pracy dyplomowej w terminie,
  • zostanie ukarany karą dyscyplinarną wydalenia z uczelni,
  • nie uczęszcza na zajęcia,
  • nie zalicza sesji egzaminacyjnej (nieuzyskanie zaliczenia semestru),
  • lub nie płaci za studia.

Jak widać, skreślenie z listy może nastąpić z woli studenta lub wbrew woli studenta. Z perspektywy młodej osoby często najkorzystniejszym rozwiązaniem jest przerwanie nauki i zaprzestanie uczęszczania na zajęcia – dotyczy to wyłącznie uczelni prywatnych.

W takiej sytuacji student może jeszcze przez co najmniej kilka miesięcy korzystać z legitymacji studenckiej (do momentu utraty ważności dokumentu).

Natomiast w przypadku, gdy student sam składa wniosek o rezygnację, większość uczelni żąda zwrotu legitymacji już w momencie wystąpienia z pismem w sprawie wykreślenia z listy.

Jak zrezygnować ze studiów przed ich rozpoczęciem?

Rezygnacja ze studiów przed ich rozpoczęciem to inaczej rezygnacja z przyjęcia na studia czy rezygnacja z rekrutacji. Podjęcie decyzji o rezygnacji ze studiów na tym etapie upraszcza całą procedurę, jednak nawet przed podpisaniem ślubowania większość uczelni wymaga złożenia rezygnacji na piśmie.

Oficjalną rezygnację warto złożyć szczególnie w przypadku, kiedy student planuje jedynie zmienić kierunek kształcenia lub uczelnię, a nie całkowicie zrezygnować z edukacji. Jeśli nie dopełni obowiązku złożenia pisemnej rezygnacji, nie będzie mógł wnioskować o przyjęcie go na inny kierunek.

Rezygnacja ze studiów w trakcie semestru

Podanie o rezygnacje ze studiów można złożyć na każdym etapie edukacji na uczelni wyższej. Dziekan powinien przyjąć takie pismo nawet w trakcie sesji egzaminacyjnej.

Nauka na uczelni publicznej nie wiąże się z zawieraniem umowy o kształcenie, dlatego stron nie obowiązuje żaden okres wypowiedzenia. Nie ma też ryzyka, że placówka obciąży studenta jakimikolwiek opłatami czy karami.

Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku rezygnacji z uczelni prywatnej. Tutaj student i placówka związani są umową, która zawsze odnosi się też do warunków i konsekwencji jej przedterminowego wypowiedzenia. Warto zapoznać się z nimi przed złożeniem rezygnacji.

Jak zrezygnować ze studiów dziennych?

Rezygnacja ze studiów dziennych jest zdecydowanie prostsza niż rezygnacja ze studiów zaocznych. W tym przypadku rezygnację składa się w formie nakazanej w regulaminie studiów na danej uczelni. Zwykle wymagana jest rezygnacja w formie pisemnej, którą kieruje się do właściwego dziekanatu.

Oświadczenie ma charakter jednostronny, zatem uczelnia nie może go nie przyjąć. Pismo nie wymaga też uzasadnienia, ale warto takowe sporządzić, jeśli student przypuszcza, że być może wróci w przyszłości na daną uczelnię.

Wniosek o rezygnacje ze studiów dziennych powinien zawierać:

  • dane osobiste studenta, a także numer albumu, oznaczenie kierunku, roku i semestru studiów,
  • oświadczenie o rezygnacji,
  • uzasadnienie decyzji,
  • podpis studenta.
Pismo wnosi się najczęściej za pośrednictwem odpowiedniego dziekanatu. Jeśli student nie złoży rezygnacji i tak zostanie wykreślony z listy studentów, ale dopiero po określonym czasie – zwykle po niezaliczeniu najbliższej sesji egzaminacyjnej.

Przed wykreśleniem studenta z listy z powodu nieuczęszczania na zajęcia i nieprzystąpienia do egzaminów uczelnia będzie podejmowała próby kontaktu w celu wyjaśnienia sprawy, zatem jeśli student pragnie ich uniknąć, powinien sam dopilnować wykreślenia go z listy.

Jak zrezygnować ze studiów zaocznych?

Studia zaoczne od studiów dziennych różnią się nie tylko systemem, w jakim odbywają się zajęcia, ale również odpłatnością. Podstawą odbywania takich studiów jest umowa zawarta z uczelnią. W ramach takiej umowy placówka określa sposób rozliczania się ze studentem. Ustalane są też zasady wypowiedzenia umowy.

W przypadku rezygnacji ze studiów zaocznych należy koniecznie przygotować odpowiednie pismo w tej sprawie i uzyskać potwierdzenie złożenia go w określonym terminie. Ma to związek z opłatami za czesne, które często należy uiszczać do momentu wygaśnięcia umowy – do chwili upływu okresu wypowiedzenia.

Uczelnia prywatna nie powinna pobierać opłat od rezygnującego studenta za cały bieżący semestr, w którym złożył on wypowiedzenie umowy. Jeśli taki zapis znajduje się w umowie, jest to klauzula niedozwolona.

Pisemne wypowiedzenie umowy zawartej z prywatną uczelnią jest kluczowe w przypadku studiów płatnych. Jeżeli w takich okolicznościach student po prostu zaprzestanie pojawiać się na zajęciach, brak udziału w wykładach nie zwolni go z obowiązku uiszczania opłat.

Z czasem te mogą skumulować się w naprawdę wysoką kwotę, zwłaszcza jeśli doliczone zostaną także odsetki za zwłokę. Po podjęciu decyzji o rezygnacji ze studiów nie warto więc zwlekać. Im szybciej student złoży odpowiedni wniosek o wykreślenie z listy, tym niższe koszty wypowiedzenia umowy poniesie.

Pisemna rezygnacja ze studiów – jak napisać?

Jak zostało wspomniane, w większości przypadków rezygnacja ze studiów musi przyjmować formę pisemną. Jest to jednostronne oświadczenie studenta, które można przygotować w oparciu o nasz wzór rezygnacji ze studiów, wypełniając go kolejno takimi danymi jak:

  • data i miejsce sporządzenia,
  • dane studenta i kierunku podjętych studiów,
  • dane uczelni (pismo kieruje się do dziekana),
  • uzasadnienie rezygnacji ze studiów (nieobowiązkowo),
  • podpis.

Chociaż uzasadnienie rezygnacji ze studiów nie jest wymagane, to jednak warto uwzględnić je w swoim wniosku. Wystarczy jedno zdanie, którym student potwierdzi, że jego decyzja jest świadoma i dobrze przemyślana. Przyczyną rezygnacji ze studiów może być na przykład:

  • chęć zmiany kierunku kształcenia,
  • chęć zmiany uczelni (np. z uwagi na odległość od miejsca zamieszkania),
  • konieczność podjęcia pracy zarobkowej,
  • brak środków na opłacanie czesnego (studia zaoczne),
  • chęć całkowitej rezygnacji z dalszej edukacji, i tak dalej.

Czy można wrócić na studia po skreśleniu z listy studentów?

Decyzja o rezygnacji ze studiów nie jest nieodwracalna. Student może ubiegać się o ponowne wpisanie go na listę, składając odwołanie od wykreślenia z listy studentów. Pismo w tej sprawie powinien skierować do dziekana.

W tym przypadku prosząc o wznowienie studiów w celu dalszej nauki – uzasadnienie wniosku jest zazwyczaj obowiązkowe. W zależności od etapu, na jakim zakończona została edukacja, student może zostać przyjęty na ten sam rok czy semestr studiów.

Problemów z powrotem na studia nie powinien mieć też student uczelni prywatnej. Jeśli prawidłowo rozliczył się z poprzedniego etapu edukacji, placówka z pewnością podpisze z nim nową umowę.

Podstawa prawna: ustawa z 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 572 ze zm.).

Spis treści

O autorze