ZnajdzParagraf.pl

Jak napisać podanie o pracę po przejściu na emeryturę – wzór

Jak napisać podanie o pracę po przejściu na emeryturę – wzór

Jak napisać podanie o pracę po przejściu na emeryturę? Po osiągnięciu wieku emerytalnego pracownik może odejść z pracy i pobierać świadczenie emerytalne, ale ma też prawo kontynuować zatrudnienie. Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest jednak jednoczesne pobieranie emerytury i wynagrodzenia za pracę. Czy emeryt może dorabiać na emeryturze? a jeśli tak, to jak napisać podanie o przyjęcie do pracy po przejściu na emeryturę?

Aby maksymalnie uprościć Ci sporządzenie takiego pisma i odciążyć cię od konieczności spełnienia wszystkich formalnych wymogów przy konstruowaniu dokumentu – opracowaliśmy gotowy do wypełnienia wzór podania o ponowne zatrudnienie po przejściu na emeryturę <– które pobierzesz tutaj.

Dorabianie na emeryturze

Zgodnie z przepisami ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych każdy emeryt ma prawo dorabiać do swojego świadczenia, jednak jeśli pobiera on wcześniejszą emeryturę – nie osiągnął ustawowego wieku emerytalnego – to jest objęty limitem dorabiania.

Limit dorabiania to 70% średniego wynagrodzenia. Jeśli emeryt przekroczy tę kwotę, jego emerytura zostanie pomniejszona o kwotę przekroczenia. Jeżeli zaś jego zarobki będą wyższe o 130%, to emerytura zostanie zawieszona. Wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia co roku jest inna. GUS podaje ją w kwocie brutto za poprzedni kwartał.

Limit dorabiania nie obowiązuje w przypadku pracowników, którzy osiągnęli wiek emerytalny, czyli:

  • 60 lat w przypadku kobiet,
  • 65 lat w przypadku mężczyzn.

Takie osoby mogą dorabiać do emerytury bez ograniczeń, jeśli chodzi o kwotę wynagrodzenia.

Jak wrócić do pracy na emeryturze?

Aby móc pracować na emeryturze, należy najpierw przejść na emeryturę, czyli złożyć stosowny wniosek w ZUS. W tym celu ubezpieczony musi przedstawić jednak świadectwo pracy, a to oznacza, że powinien zakończyć trwający stosunek pracy z pracodawcą – choćby na jeden dzień.

By otrzymać świadczenie emerytalne, trzeba dostarczyć do ZUS świadectwo pracy od dotychczasowego pracodawcy, a także wyrejestrować się z ubezpieczenia społecznego ZUS.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych:

Prawo do emerytury ulega zawieszeniu bez względu na wysokość przychodu uzyskiwanego przez emeryta z tytułu zatrudnienia kontynuowanego bez uprzedniego rozwiązania stosunku pracy z pracodawcą, na rzecz którego wykonywał je bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury, ustalonym w decyzji organu rentowego. (art. 103a)

Rozwiązanie umowy o pracę może nastąpić:

  • w drodze wypowiedzenia, z zachowaniem okresu wypowiedzenia,
  • w drodze wypowiedzenia bez zachowania okresu wypowiedzenia,
  • za porozumieniem stron,
  • wraz z upływem terminu, na jaki umowa została zawarta.

Osoba przechodząca na emeryturę może złożyć stosowne zawiadomienie o osiągnięciu wieku emerytalnego, a wraz z nim podanie o pracę na emeryturze. Ma jednak również możliwość wystąpienia z takim pismem później i nie musi podejmować pracy na emeryturze w tym samym zakładzie.

Jak napisać podanie o przyjęcie do pracy na emeryturze?

Podanie o ponowne zatrudnienie po przejściu na emeryturę to podanie o charakterze oficjalnym. Dokument powinien zawierać kilka wymaganych elementów, jak:

  • data i miejsce sporządzenia,
  • dane wnioskodawcy (pracownika),
  • dane odbiorcy pisma (pracodawcy),
  • treść prośby o ponowne zatrudnienie,
  • uzasadnienie,
  • podpis.

Jak napisać podanie o pracę po przejściu na emeryturę? Taki wniosek warto przede wszystkim odpowiednio uzasadnić. Aby pracodawca chciał nadal kontynuować współpracę z byłym pracownikiem, który osiągnął wiek emerytalny, należy podkreślić w nim, że:

  • wnioskodawca dysponuje dużą wiedzą i doświadczeniem,
  • wnioskodawca chce dalej rozwijać swoją karierę, poszerzać horyzonty,
  • wnioskodawcy zależy na utrzymaniu relacji społecznych ze współpracownikami.

Pismo w sprawie pracy na emeryturze były pracownik może przygotować w oparciu o nasz wzór podania o ponowne zatrudnienie po przejściu na emeryturę.

Ponowne zatrudnienie emeryta a składki

Osoba uprawniona do świadczeń emerytalnych, która chce podjąć pracę na emeryturze, musi wyrejestrować się z ubezpieczenia, aby otrzymywać jednocześnie emeryturę i wynagrodzenie za pracę. Jednak ponowne zatrudnienie pracownika po przejściu na emeryturę wiąże się z koniecznością zgłoszenia go do ubezpieczeń tak jak każdego innego pracownika – w terminie 7 dni.

Pracodawca odprowadza za pracownika emeryta:

  • składki na ubezpieczenie społeczne,
  • składki na ubezpieczenie zdrowotne,
  • składki na Fundusz Emerytur Pomostowych, jeśli pracownik wykonuje pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze,
  • składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, w przypadku gdy pracownik nie ukończył 55 lat w przypadku kobiet lub 60 lat w przypadku mężczyzn.

Praca na emeryturze a rodzaj umowy

Emeryt może dorabiać na emeryturze na różne sposoby. Co ciekawe, niektóre z nich nie mają wpływu na zawieszenie świadczenia w przypadku pobierania wcześniejszej emerytury, a są to przychody uzyskiwane z tytułu wykonywania pracy nieobjętej obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi, np. umowy o dzieło, ale także zyski z tytułu wynajmu czy dzierżawy.

Najczęściej emeryt podpisuje jednak umowę o pracę na czas określony lub nieokreślony. Warto pamiętać, że umowy terminowe z jednym pracownikiem są limitowane. Można zawrzeć ich maksymalnie 3, a każda kolejna będzie już umową na czas nieoznaczony.

Limity dotyczą także czasu – umowy zawarte na czas określony mogą obejmować okres maksymalnie 33 miesięcy. Jeśli więc pracodawca nie wykorzystał tych limitów, zatrudniając pracownika-emeryta, to może zaproponować mu zawarcie umowy na czas określony.

W uzasadnionych przypadkach ma też możliwość przekroczenia tych limitów, o ile sam zgłosi taki fakt do Państwowej Inspekcji Pracy w ciągu 5 dni (inaczej będzie to wykroczenie przeciwko prawom pracownika, które grozi karą grzywny w wysokości od 1000 do 30 000 zł).

Rozwiązanie umowy z pracownikiem emerytem

Umowę z pracownikiem emerytem rozwiązuje się na takich samych zasadach, jak umowy zawarte z każdym innym pracownikiem (tym, który nie nabył jeszcze praw do emerytury).

Obie strony mogą złożyć więc wypowiedzenie z zachowaniem okresu wypowiedzenia lub bez zachowania okresu wypowiedzenia. Mają też prawo zakończyć współpracę za porozumieniem stron w dowolnie ustalonym terminie.

Ile wynosi okres wypowiedzenia w przypadku emeryta? Należy wiedzieć, że nie ma znaczenia, na jak długo pracodawca zatrudnił taką osobę, ani jaki rodzaj umowy z nią podpisał, ponieważ w celu ustalenia obowiązującego okresu wypowiedzenia pod uwagę bierze się cały okres zatrudnienia pracownika – również sprzed przejścia na emeryturę.

Nawet jeśli emeryt podpisze więc umowę na czas określony na zaledwie 6 miesięcy, to i tak będzie dysponował aż 3-miesięcznym okresem wypowiedzenia.

Podsumowanie

Po osiągnięciu przez ubezpieczonego wieku emerytalnego, prawo do emerytury zostaje automatycznie zawieszone, jeśli ubezpieczony znajduje się w stosunku pracy (przy czym wysokość zarobków nie ma tu najmniejszego znaczenia). Prawo do emerytury zostanie odwieszone dopiero po rozwiązaniu stosunku pracy.

Aby więc otrzymywać jednocześnie emeryturę i wynagrodzenie od poprzedniego pracodawcy, warto choćby na jeden dzień zwolnić się u dotychczasowego pracodawcy, złożyć podanie o ponowne zatrudnienie i zatrudnić się ponownie.

Jako pracownik możesz złożyć wypowiedzenie umowy z dotychczasowym pracodawcą za porozumieniem stron.

Co bardzo ważne: żadne przepisy prawa nie regulują okresu przerwy w zatrudnieniu, aby otrzymać świadczenie emerytalne w przypadku kontynuowania zatrudnienia.

Inne polecane wzory pism:

Spis treści

O autorze