ZnajdzParagraf.pl

EKUZ – Ubezpieczenie za granicą

EKUZ – Ubezpieczenie za granicą

Decyzja nr S1 z dnia 12 czerwca 2009 r. dotycząca europejskiej karty ubezpieczenia zdrowotnego reguluje zasady udzielania EKUZ. Warto przyjrzeć się temu dokumentowi, aby wiedzieć czy warto taką kartę posiadać.

Komisja Administracyjna Ds. Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego, uwzględniając rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego na posiedzeniu w Barcelonie, 15-16 marca 2002 r., postanowiła, „że europejska karta ubezpieczenia zdrowotnego (EKUZ) zastąpi obecne papierowe formularze niezbędne do uzyskania opieki zdrowotnej w innym państwie członkowskim. Komisja przedstawi w tym celu wniosek przed wiosennym posiedzeniem Rady Europejskiej w 2003 r. Karta taka uprości procedury, lecz nie zmieni istniejących praw i obowiązków„.

Ujednolicenie

Europejska karta ubezpieczenia zdrowotnego jest wydawana w takim formacie, aby zawierała dane łatwe do odczytania gołym okiem. Ponadto informacje te mogą być umieszczone na nośniku elektronicznym. Karta powinna odpowiadać jednolitemu wzorowi, który został określony przez Komisję Administracyjną. Ma to ułatwić dostęp do opieki zdrowotnej, a ponadto pomóc w zapobieganiu nieprzepisowemu, stanowiącemu nadużycie lub oszukańczemu wykorzystywaniu karty.

Okres ważności

Każde państwo członkowskie ustala okres ważności wydawanych przez siebie europejskich kart ubezpieczenia zdrowotnego. W Polsce jest to:

  • od 42 dni dla nieubezpieczonych kobiet posiadających obywatelstwo polskie i miejsce zamieszkania na terytorium RP w okresie połogu, oraz nieubezpieczonych kobiet posiadających status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy oraz miejsce zamieszkania na terytorium RP w okresie połogu,
  • 90 dni dla osób, które spełniają kryterium dochodowe do otrzymywania świadczeń z pomocy społecznej i otrzymały decyzję np. wójta, burmistrza,
  • do 2 miesięcy dla osób bezrobotnych zarejestrowanych w Urzędzie Pracy, oraz niewymienione wcześniej osoby ubezpieczone,
  • do 6 miesięcy osoby nieubezpieczone uprawnione na podstawie przepisów krajowych, nieubezpieczone osoby, które nie ukończyły 18 roku życia i posiadają polskie obywatelstwo; nieubezpieczone osoby, które nie ukończyły 18 roku życia, posiadają miejsce zamieszkania na terytorium RP, które uzyskały status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy; nieubezpieczone kobiety posiadające obywatelstwo polskie i miejsce zamieszkania na terytorium RP w okresie ciąży i porodu;  nieubezpieczone kobiety posiadające status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy oraz miejsce zamieszkania na terytorium RP w okresie ciąży i porodu,
  • do 12 miesięcy – osoby ubezpieczone, tj.: osoby „zatrudnione”, osoby prowadzące pozarolniczą i rolniczą działalność gospodarczą; osoby pobierające rentę; studenci zgłoszeni do  ubezpieczenia zdrowotnego przez uczelnię; członkowie rodzin (w przypadku osób > 18 r.ż. – po przedstawieniu dokumentu potwierdzającego fakt kontynuacji kształcenia),
  • do 5 lat – osoby pobierające świadczenia emerytalne.

Kiedy korzystać?

Z EKUZ należy korzystać we wszystkich przypadkach pobytu czasowego, podczas którego ubezpieczony wymaga opieki zdrowotnej, niezależnie od celu pobytu, który może mieć związek z turystyką, działalnością zawodową czy nauką. Z karty nie można jednak korzystać, gdy jedynym celem podróży są cele zdrowotne.

EKUZ jest osobistą kartą wystawioną na nazwisko jej posiadacza. Koszty leczenia zwracane są przez instytucję właściwą zgodnie z obowiązującymi przepisami. W przypadku, gdy niemożliwe jest wydanie EKUZ instytucja właściwa wydaje certyfikat tymczasowo zastępujący europejską kartę ubezpieczenia zdrowotnego, o ograniczonym okresie ważności.

Jakie dane powinna posiadać karta?

Karta powinna posiadać:

  • nazwisko i imię posiadacza karty,
  • osobisty numer identyfikacyjny posiadacza karty albo, w razie jego braku, numer ubezpieczonego, od którego pochodzą prawa posiadacza karty,
  • datę urodzenia posiadacza karty,
  • datę ważności karty,
  • kod ISO państwa członkowskiego wydającego kartę,
  • numer identyfikacyjny i akronim instytucji właściwej,
  • numer logiczny karty.

 

Podstawa prawna:

  • U.UE.C.2010.106.23 z dnia 2010.04.24
  • U. L 166 z 30.4.2004, s. 1.
  • U. L 284 z 30.10.2009, s. 1.

 

Spis treści

O autorze