ZnajdzParagraf.pl

Czy marka to znak towarowy? Jak najlepiej chronić swoją markę?

Czy marka to znak towarowy? Jak najlepiej chronić swoją markę?

Co to jest marka? Nie ma legalnej definicji marki. Potocznie, marka określana jest też jako brand. Pozwala wyróżnić towary lub usługi konkretnego przedsiębiorcy na rynku. W tym artykule dowiesz się, czy marka i znak towarowy to dwa tożsame pojęcia.

Co to jest znak towarowy?

Zgodnie z prawną definicją, znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa, może nim być w na przykład: wyraz, rysunek, logo, litera, cyfra, kolor, forma przestrzenna, w tym kształt towaru lub opakowania, a także dźwięk.

Znak towarowy służy odróżnieniu towarów lub usług jednego przedsiębiorstwa od innego – a więc pełni tę samą funkcję, co marka. Na znak towarowy Urząd Patentowy może udzielić prawa ochronnego.

Marka a znak towarowy – czy to to samo?

W pewnym stopniu tak – markę możemy chronić prawnie jako znak towarowy, w odpowiednim urzędzie. Jeśli chcemy uzyskać ochronę w Polsce – należy dokonać zgłoszenia do UPRP, czyli Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej, a jeśli chcemy mieć ochronę w całej Unii Europejskiej – to zgłoszenie trzeba złożyć do EUIPO, czyli Urzędu Unii Europejskiej do spraw Własności Intelektualnej.

Aby dobrze i skutecznie chronić znak towarowy, warto skorzystać z usług rzecznika patentowego, na przykład Kancelarii Patentowej PATENTBOX.

Znak towarowy i jego ochrona

Prawo ochronne na znak towarowy ma wartość majątkową i wchodzi w skład majątku przedsiębiorstwa. Od strony praktycznej prawo ochronne na znak towarowy nie daje nam bezwzględnego prawa do używania znaku.

Zresztą, znaku można używać i bez jego rejestracji w urzędzie. Niemniej, warto ubiegać się o prawo ochronne na nasz znak, bo może ono posłużyć do skutecznego sprzeciwienia się, gdy ktoś inny użyje, dla towarów/ usług identycznych lub podobnych, znaku towarowego identycznego z naszym lub myląco do niego podobnego.

Patent a znak towarowy

Nie można opatentować marki. Patenty są udzielane wyłącznie na wynalazki, czyli rozwiązania o charakterze technicznym. Nie należy więc mylić prawa ochronnego na znak towarowy z patentem. Informowanie o tym, że posiadamy patent, podczas gdy mamy jedynie rejestrację znaku towarowego, może zostać potraktowane za próbę wprowadzenia naszych klientów w błąd i za czyn nieuczciwej konkurencji.

Ile trwa ochrona znaku towarowego?

Teoretycznie, ochrona znaku towarowego może trwać w nieskończoność. Należy jednak pamiętać o tym, by co 10 lat opłacać kolejne okresy ochrony znaku towarowego. Dysponując prawem ochronnym na znak towarowy, możemy przy znaku używać symbolu ® – używając go na terenie tego kraju, w którym ochrona obowiązuje.

Podział znaków towarowych

Jako znak towarowy chronić możemy nie tylko samą markę. Znakiem towarowym może być również hasło reklamowe, logo, sygnał dźwiękowy (np. jingiel), przedmiot 3D – pod warunkiem że nadają się do wyróżniania towarów/ usług na rynku na tle konkurencji.

Znaki towarowe dzielimy na:
● słowne (samo słowo lub wyrażenie, chronione w oderwaniu od grafiki),
● słowno-graficzne (logo zawierające napis),
● graficzne (logo bez napisu),
● przestrzenne (np. charakterystyczny kształt butelki),
● słowno-graficzno-przestrzenne (np. butelka z etykietą),
● dźwiękowe (np. jingiel),
● kolor (ochrona samej barwy, np. konkretnego odcienia fioletu dla czekolady)
● ruchome (np. gif)
● multimedialne (np. krótki filmik).

 

Najczęściej spotykane są pierwsze trzy typy znaków towarowych: słowne, słowno-graficzne i graficzne.

Dlaczego warto chronić znak towarowy?

W Europie system ochrony znaków towarowych działa na zasadzie „kto pierwszy ten lepszy”. Jeśli ktoś nas ubiegnie i zgłosi znak identyczny lub myląco podobny do naszej marki, może zablokować nasz biznes. Dlatego warto zadbać o ochronę swojej marki jako znaku towarowego.

Spis treści

O autorze