Warto przypomnieć, że w wyżej wymienionym wyroku TSUE uznał, że na gruncie przepisów unijnych prawo konsumenckie do obniżenia całkowitego kosztu kredytu w przypadku jego wcześniejszej spłaty obejmuje wszystkie koszty, które poniósł konsument, co obejmuje również koszty, których wysokość nie była uzależniona od okresu, na który zawarto umowę o kredyt.
Do kosztów takich należy m.in. prowizja. Powyższe potwierdziła także uchwała Sądu Najwyższego z dnia 12 grudnia 2019 r. (sygn. III CZP 45/19), zgodnie z którą, przewidziane w art. 49 ust. 1 ustawy o kredycie konsumenckim uprawnienie konsumenta do obniżenia całkowitego kosztu kredytu w przypadku jego spłaty w całości przed terminem określonym w umowie obejmuje także prowizję za udzielenie kredytu.
Niestety nadal nie wszystkie banki respektują orzeczenia TSUE i Sądu Najwyższego, a co za tym idzie szeroko rozumiane prawo cywilne, w tym prawo konsumenckie (prawo ochrony konsumentów). Nasuwa się więc pytanie, jakie kroki prawne może podjąć osoba, której bank lub inna instytucja finansowa odmówiła zwrotu prowizji, pomimo wcześniejszej spłaty kredytu?
W przypadku, gdy wniosek kredytobiorcy o zwrot prowizji spotkał się z decyzją odmowną banku, bądź innej instytucji finansowej, konsument nadal ma prawo do podjęcia odpowiednich kroków prawnych, celem odzyskania należności.
Prawo konsumenckie (o którym więcej można przeczytać np. pod adresem: https://krpj.pl/specjalizacja/umowy-konsumenckie-umowy-frankowe/) przewiduje bowiem możliwość złożenia reklamacji. Jest to krok, który konsument musi podjąć przed wszczęciem ewentualnego postępowania sądowego.
W sytuacji, w której bank lub inna instytucja finansowa nie uwzględni także reklamacji złożonej przez konsumenta, ten może zwrócić się do Rzecznika Finansowego z wnioskiem o sporządzenie opinii w jego konkretnej sprawie.
Należy pamiętać, że Rzecznik Finansowy nie pochyli się nad sprawą, w której nie została złożona reklamacja, którą bank czy inna instytucja finansowa rozpatrzyła odmownie. Złożenie reklamacji jest więc warunkiem koniecznym.
Następnym krokiem jest wszczęcie postępowania przed sądem, celem dochodzenia przysługującej należności. Biorąc pod uwagę obowiązujące prawo konsumenckie (prawo ochrony konsumentów), w tym brzmienie ustawy o kredycie konsumenckim oraz wyżej wskazany wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i uchwałę Sądu Najwyższego, można z całą pewnością uznać, że konsumenci, którzy zdecydują się dochodzić zwrotu prowizji przed sądem, są na wygranej pozycji.
Niemniej, nie można tracić z pola widzenia faktu, iż w przypadku sprawy sądowej, po przeciwnej stronie będzie stała duża instytucja, jaką jest bank, czy inna tego typu instytucja, która zawsze zatrudnia zespół prawników do obsługi swoich spraw.
W związku z tym, w przypadku konsumenta, również warto skorzystać z fachowej pomocy, jaką oferuje kancelaria prawna. Porady prawne, w tym porady prawne w zakresie prawa cywilnego, jakie oferowane są przez wykwalifikowanych prawników – adwokatów i radców prawnych polegają m.in. na udzielaniu ustnych informacji, ale przede wszystkim również na formułowaniu konkretnych pism procesowych, odpowiednim przygotowywaniu żądań, z jakimi konsument występuje do sądu, jak i odpieraniu ewentualnych zarzutów strony przeciwnej – w tym wypadku banku, czy innej instytucji finansowej.
Pełnomocnik procesowy zastępuje też osobę fizyczną przed sądem w często długim i żmudnym procesie sądowym.
Z całą stanowczością bowiem należy podkreślić, że przeciwnik nie podda się bez walki i za wszelką cenę będzie szukał sposobu, aby uniknąć zwrotu pobranej prowizji, zwłaszcza że nie uległ żądaniu na etapie przedsądowym.
Kancelaria prawna Jedliński, Bierecki i Wspólnicy z siedzibą w Gdyni i oddziałem w Warszawie, posiada bogate doświadczenie w różnych dziedzinach prawa.
Adwokaci i radcowie prawni często uczestniczą w postępowaniach sądowych, toczących się pomiędzy konsumentami a przedsiębiorcami, do których należą m.in. instytucje finansowe (np. banki), w tym w procesach o zwrot prowizji w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu.
Artykuł partnera