Jakie formalności trzeba załatwić po rozwodzie? o co jeszcze należy zadbać z takich spraw papierkowych?
Orzeczenie rozwodu pomiędzy małżonkami nie zawsze oznacza koniec prawnych konsekwencji małżeństwa. Należy zacząć od tego, że informację o rozwodzie pomiędzy małżonkami sąd przesyła sam do Urzędu Stanu Cywilnego.
Wówczas w akcie małżeństwa pojawi się wzmianka o rozwodzie. Jeśli kiedykolwiek małżonkowie rozliczali podatki wspólnie, należy powiadomić o rozwodzie Urząd Skarbowy.
Kolejno, w przypadku, gdy małżonkowie nadal posiadają wspólne mieszkanie i stan ten utrzyma się jeszcze przez jakiś czas, warto też powiadomić wspólnotę mieszkaniową, spółdzielnię i wszystkie firmy, z którymi zostały podpisane umowy na dostawę prądu czy gazu.
Jeżeli małżonek chce po rozwodzie wrócić do nazwiska sprzed zawarcia małżeństwa, powinien w terminie 3 miesięcy od uprawomocnienia się wyroku rozwodowego udać się do Urzędu Stanu Cywilnego i złożyć oświadczenie.
O zmianie nazwiska czy miejsca zamieszkania należy wówczas powiadomić Urząd Skarbowy, bank, pracodawcę czy ZUS w sytuacji prowadzenia własnej działalności gospodarczej, ubezpieczyciela, inne instytucje.