ZnajdzParagraf.pl

Czy urząd pracy może sprawdzić czy pracuje?

ForumKategoria: Urząd pracyCzy urząd pracy może sprawdzić czy pracuje?
Łukasz D. zapytał 2 lata temu

Czy urząd pracy może sprawdzić czy pracuję? podjąłem pracę na czarno na krótki okres (praca dorywcza) czy UP może sprawdzić jakoś czy pracuję? nie chcę stracić statusu osoby bezrobotnej, bo stracę też wtedy ubezpieczenie. Proszę o odpowiedź.

2 odpowiedzi
Grzegorz Szwaciński Personel odpowiedział 2 lata temu

Istnieje wiele sytuacji, w których powinniśmy złożyć wniosek o wyrejestrowanie z urzędu pracy. Mamy taki obowiązek przede wszystkim wówczas, gdy przestaniemy spełniać warunki niezbędne do utrzymania statusu bezrobotnego – na przykład podejmiemy zatrudnienie.

Zarejestrowane osoby bezrobotne mają siedem dni kalendarzowych na zgłoszenie do urzędu podjęcia zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej na podstawie umowy zlecenia, lub umowy o  dzieło, lub o złożeniu wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz o zaistnieniu innych okoliczności powodujących utratę statusu bezrobotnego albo utratę prawa do zasiłku.

Regulują to ściśle przepisy ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Bezrobotny, który podjął zatrudnienie, inną pracę zarobkową lub działalność gospodarczą bez powiadomienia o tym właściwego powiatowego urzędu pracy podlega karze grzywny. Przede wszystkim powinien złożyć oświadczenie o  wyrejestrowanie z urzędu pracy.

Należy dołączyć do niego dokumenty, które potwierdzają przyczynę rezygnacji ze statusu bezrobotnego. W przypadku podjęcia pracy będzie to na przykład umowa o pracę. W przypadku, kiedy bezrobotny otwiera firmę, może to być np. wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej.