ZnajdzParagraf.pl

Znak towarowy – jak legalnie używać cudzego logotypu?

Znak towarowy – jak legalnie używać cudzego logotypu?

Główną funkcją znaku towarowego jest jego funkcja odróżniająca. Niejednokrotnie na logotypie budowany jest cały marketing marki. Dany znak towarowy może urosnąć do miana kultowego, być utożsamiany z prestiżem i elegancją. Nie dziwi więc, że przedsiębiorstwa częstokrotnie bardzo rygorystycznie podchodzą do ochrony swojego logo, kategorycznie zabraniając nawet wspominania swojej marki innym przedsiębiorstwom. Jednakże są sytuację w których legalnie możemy posługiwać się cudzym znakiem towarowym bez zgody właściciela. Kiedy i w jaki sposób możemy to czynić?

Znak towarowy (inaczej logotyp) został zdefiniowany w art. 120 Ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej. Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli nadaje się ono do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego.

Logotyp firmy podlega ścisłej ochronie prawnej. Znakiem tym może posługiwać się jedynie jego właściciel. Osoba trzecia, aby móc używać cudzego logo potrzebuje specjalnej zgody właściciela. Zgoda musi mieć postać umowy licencyjnej zawartej w formie pisemnej pod rygorem nieważności.

Co jeżeli nie uzyskamy zgody właściciela?

Przyjmijmy że jesteśmy usługodawcą, który chciałby „pochwalić” się współpracą z jakąś znaną marką. Aby udostępnić na swojej stronie internetowej logotyp tego przedsiębiorstwa potrzebowali będziemy jego zgody. Zgoda ta związana będzie z wysoką opłatą lub innymi wymaganiami, których nie będziemy w stanie spełnić. Co wtedy?

W takiej sytuacji możemy wykorzystać nazwę słowną naszego klienta, bez posługiwania się jego logiem. Powołanie się na współpracę z daną firmą poprzez podanie jej nazwy – o ile informacją ta będzie prawdziwa – nie narusza praw do znaku towarowego. Do wykorzystania słownej nazwy przedsiębiorstwa nie będziemy potrzebowali jakiejkolwiek zgody, tym uchronimy się przed wysokimi kosztami uzyskania licencji.

Posługiwanie się cudzym znaku towarowym bez zgody właściciela. Czy to jest legalne?

Ustawa – Prawo własności przemysłowej daje możliwość wykorzystywania cudzego znaku towarowego, bez zgody jego właściciela. Chodzi tu o art. 156 ust. 1 pkt 3 p.w.p.

Przepis ten wskazuje, że ochrona znaku towarowego nie daje właścicielowi znaku możliwości zakazania używania przez inne osoby tego znaku w obrocie zarejestrowanego oznaczenia lub oznaczenia podobnego, jeżeli jest to konieczne dla wskazania przeznaczenia towaru. Dotyczy to w szczególności oferowania części zamiennych, akcesoriów lub usług.

Właściciel chronionego znaku towarowego nie może zakazać innemu podmiotowi używania jego znaku towarowego, jeśli jego użycie jest konieczne do wskazania cech charakterystycznych towarów. Musimy jednak pamiętać, że wykorzystanie  cudzego znaku towarowego, musi być niezbędne, aby należycie poinformować swoich klientów o cechach danego towaru.

Jeżeli więc prowadzimy sklep internetowy, w którym posiadamy towary zakupione bezpośrednio od producenta lub dystrybutora, możemy bez obaw używać ich logotypów w celach informacyjnych. Należy pamiętać przy tym, że zbyt ekspresyjne wykorzystywanie cudzego logo może być już uznane za naruszenie prawa.

Eksponowanie logo w taki sposób, który będzie sprawiał wrażenie, że przedsiębiorca utożsamia się z tą marką lub się nią reklamuje, jest działaniem, które nie może korzystać z ochrony art. 156 ust. 1 pkt 3 p.w.p.

Znak towarowy – wnioski

Biorąc powyższe pod uwagę, można dojść do wniosków, że legalność wykorzystywania cudzego znaku towarowego jest zależna od konkretnej sytuacji.

Przy korzystaniu z cudzego logotypu należy się kierować wyczuciem dobrego smaku oraz interesem właściciela logo. Informacyjne użycie znaku towarowego jest dopuszczalne, jednakże tylko gdy odpowiada usprawiedliwionym potrzebom używającego oraz jego klientów. Jest więc zgodne z uczciwymi praktykami handlowymi.

Pamiętajmy, że co do zasady posługiwanie się znakiem towarowym, bez zgody jego właściciela, jest niezgodne z prawem. Konsekwencją takiego zachowania mogą być bardzo dotkliwe sankcje finansowe.

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (U. 2001 nr 49 poz. 508).

Polecane wzory pism:

Polecane wzory pism:

Spis treści

O autorze