Umowa sprzedaży na raty to umowa o charakterze wzajemnym i zobowiązującym. Jest to umowa cywilnoprawna, zobowiązująca sprzedawcę do przeniesienia własności rzeczy na kupującego i wydania mu tej rzeczy. Natomiast kupującego zobowiązuje do zapłacenia ustalonej należności w ratach i odebrania rzeczy.
Umowa sprzedaży na raty to szczególny rodzaj sprzedaży uregulowany w kodeksie cywilnym. Sprzedaż na raty charakteryzuje zawieraniem umowy wyłącznie w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedawcy. Jednocześnie kupującym jest osoba fizyczna.
Obligatoryjne elementy umowy
Najważniejszymi elementami umowy sprzedaży, bez których nie mogłaby ona być ważna, jest przedmiot umowy oraz ustalona cena. Obligatoryjne elementy umowy to:
- wskazywanie datę i miejsce zawarcia umowy;
- określenie strony umowy. Stronami umowy są kupujący i sprzedający. Kupującym musi być osoba fizyczna. Sprzedawcą natomiast musi być profesjonalistą, który zawiera umowę sprzedaży na raty w zakresie prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa. Strony powinny zostać opisane szczegółowo, żeby nie było wątpliwości, kogo umowa dotyczy. W przypadku osób fizycznych: imię, nazwisko, adres zamieszkania, nr dowodu tożsamości, PESEL. W przypadku przedsiębiorców: nazwa firmy, adres siedziby, NIP, KRS oraz określenie osoby reprezentującej stronę;
- określenie przedmiotu umowy. Przedmiotem sprzedaży mogą być tylko wyłącznie towary dopuszczone do obiegu, tj. rzeczy, energia, prawa majątkowe oraz zespoły rzeczy i praw. Przedmiot umowy powinien być opisany na tyle szczegółowo, aby jego identyfikacja była możliwa, bez żadnych wątpliwości.
- ustalenie ceny. Sprzedaż jest czynnością odpłatną, dlatego w umowie musi być zawarta określona cena towaru, określona w jednostkach pieniężnych. Spełnienie świadczenia przez kupującego powinno być rozłożone w czasie, co oznacza, iż cena będzie płacona w ratach.
- podpisy stron.
Umowa sprzedaży może także zawierać inne elementy, uznane przez strony przydatne przy realizacji umowy oraz ewentualnych roszczeniach na przyszłość. Umowa może zwierać informacje o zaliczkach czy zadatkach; określenie miejsca i terminu przekazania i odbioru rzeczy; określenie sposobu dostawy oraz zapis gwarancyjny.
Podobne wzory pism:
- Umowa sprzedaży udziałów w spółce z o.o.
- Odstąpienie od umowy sprzedaży – pozew z tytułu rękojmi
- Wniosek o zezwolenie małżonkowi na sprzedaż nieruchomości wspólnej wzór
- Umowa sprzedaży udziałów spółki z o.o. wzór
- Umowa sprzedaży na próbę
- Umowa sprzedaży wzór
- Wezwanie do zwrotu zaliczki wzór
Podobne wzory pism:
Pokrewne produkty
- Prawo pracy i ubezpieczeń społecznych
Rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron – wzór z omówieniem
Oceniony 0 na 5.16.00 zł