ZnajdzParagraf.pl

Praca w niedziele i święta

Praca w niedziele i święta

Według ustawy - Kodeks pracy, niedziele i święta określone w przepisach o dniach wolnych od pracy są dniami wolnymi od pracy. Jednak są sytuacje, w których w sobotę, niedzielę, lub święto musimy udać się do pracy. Na jakich zasadach powinna odbywać się Praca w niedziele i święta?

Dniami wolnymi od pracy są ustawowo soboty, niedziele i dni świąteczne. Za pracę w niedzielę i święto uważa się pracę wykonywaną między godziną 600 w tym dniu a godziną 600 w następnym dniu. Pracodawca może jednak określić inne ramy czasowe.

Kiedy możliwa jest praca w handlu w święto?

Pamiętamy, że w Polsce obowiązuje zakaz pracy w święta w placówkach handlowych. Zakaz ten stosowany jest także jeśli święto przypada w sobotę lub niedzielę. Kodeks daje też pewną furtkę, otóż praca placówkach handlowych w niedziele jest dozwolona w placówkach handlowych przy wykonywaniu prac koniecznych ze względu na ich użyteczność społeczną i codzienne potrzeby ludności.

Kiedy można pracować w niedzielę i święta?

Według Kodeksu pracy, w niektórych przypadkach dozwolona jest praca w niedziele i święta. Są to następujące przypadki:

1) w razie konieczności prowadzenia akcji ratowniczej w celu ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, ochrony mienia lub środowiska albo usunięcia awarii;

2) w ruchu ciągłym;

3) przy pracy zmianowej;

4) przy niezbędnych remontach;

5) w transporcie i w komunikacji;

6) w zakładowych strażach pożarnych i w zakładowych służbach ratowniczych;

7) przy pilnowaniu mienia lub ochronie osób;

8) w rolnictwie i hodowli;

9) przy wykonywaniu prac koniecznych ze względu na ich użyteczność społeczną i codzienne potrzeby ludności, w szczególności w:

  • zakładach świadczących usługi dla ludności,
  • gastronomii,
  • zakładach hotelarskich,
  • jednostkach gospodarki komunalnej,
  • zakładach opieki zdrowotneji innych placówkach służby zdrowia przeznaczonych dla osób, których stan zdrowia wymaga całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych,
  • jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej oraz jednostkach organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej zapewniających całodobową opiekę,
  • zakładach prowadzących działalność w zakresie kultury, oświaty, turystyki i wypoczynku;

10) w stosunku do pracowników zatrudnionych w systemie czasu pracy, w którym praca jest świadczona wyłącznie w piątki, soboty, niedziele i święta;

11) przy wykonywaniu prac:

  • polegających na świadczeniu usług z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną lub urządzeń telekomunikacyjnych w rozumieniu przepisów prawa telekomunikacyjnego, odbieranych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli zgodnie z przepisami obowiązującymi odbiorcę usługi,
  • zapewniających możliwość świadczenia usług.

Co w zamian?

Jeśli pracownik wykonuje pracę w niedziele i święta, pracodawca jest obowiązany zapewnić mu inny dzień wolny od pracy. W zamian za pracę w niedzielę pracownik powinien, w okresie 6 dni kalendarzowych poprzedzających lub następujących po takiej niedzieli otrzymać dzień wolny. Natomiast w zamian za pracę w święto dzień wolny powinien oddać w ciągu okresu rozliczeniowego.

O pracy w porze nocnej przeczytasz tutaj

 

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeksu pracy.

Spis treści

O autorze