Niewykonanie polecenia służbowego to naruszenie obowiązków pracowniczych. W sytuacji odmowy, pracodawca może sporządzić nie tylko notatkę, która pełni rolę dyscyplinującą – ma on także prawo ukarać pracownika na przykład naganą.
Pracownik może odmówić wykonania polecenia służbowego, jeśli jest ono sprzeczne z warunkami umowy o pracę lub gdy działania, jakich wymaga przełożony – są bezprawne.
W przypadkach nieuzasadnionej odmowy pracownik musi liczyć się z konsekwencjami. Notatka służbowa – odmowa wykonania polecenia to pierwsza i najłagodniejsza z nich, ponieważ inne możliwe kary to także nagana czy nawet zwolnienie dyscyplinarne.
Przepisy nie mówią o tym, jakie informacje powinna zawierać notatka służbowa wpinana do akt pracowniczych. Warto wykorzystać więc gotowy wzór notatki służbowej – odmowa wykonania polecenia, aby upewnić się, że dokument zawiera wszystkie istotne elementy formalne.