Jeśli właściciel przedmiotu szkody nie jest podatnikiem VAT, otrzyma odszkodowanie w kwocie pełnej, czyli w kwocie brutto. Jeżeli zaś jest on podatnikiem podatku VAT, może wnosić do firmy ubezpieczeniowej o wypłatę odszkodowania w kwocie netto, czyli bez VAT.
Wzór oświadczenia właściciela przedmiotu szkody o odliczeniu podatku VAT znajduje zastosowanie w procesie likwidacji szkody. Może bowiem zdarzyć się, że poszkodowany bez prawa do odliczenia podatku VAT otrzyma odszkodowanie w kwocie netto i będzie zmuszony z własnej kieszeni dopłacić brakującą część sumy.
Bycie zarejestrowanym podatnikiem VAT i prowadzenie działalności gospodarczej nie wystarczy również, aby otrzymać odszkodowanie w kwocie netto.
Przedsiębiorca musi złożyć oświadczenie właściciela przedmiotu szkody o odliczeniu podatku VAT, jeśli pojazd nie był zarejestrowany jako auto służbowe. W przeciwnym razie nie odliczy podatku.
Oświadczenie właściciela przedmiotu szkody o odliczeniu podatku VAT powinno zawierać dane osobowe poszkodowanego i określenie, czy jest on podatnikiem VAT oraz, czy odprowadził podatek podczas zakupu samochodu.