Jak napisać informację o funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu? Opinia o dziecku przedszkolnym przygotowywana jest przez opiekuna grupy najczęściej na wniosek rodziców, celem złożenia informacji w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Jak łatwo się domyślić, opinie tego typu dotyczą zwykle dzieci z różnego typu problemami rozwojowymi, wymagającymi dodatkowej opieki i wdrożenia specjalistycznych zajęć. Jakie informacje powinna zawierać przykładowa opinia o funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu?
Aby maksymalnie uprościć Ci sporządzenie takiego pisma i odciążyć cię od konieczności spełnienia wszystkich formalnych wymogów przy konstruowaniu dokumentu – opracowaliśmy gotowy do wypełnienia wzór opinii o dziecku przedszkolnym, który pobierzesz powyżej.
Opinia o dziecku do poradni psychologiczno-pedagogicznej
Opinia o dziecku przedszkolnym najczęściej wystawiana jest na potrzeby poradni psychologiczno-pedagogicznej. Przepisy określają, jakie informacje powinien zawierać taki dokument, jednak nie narzucają żadnego odgórnie obowiązującego wzoru opinii.
O wystawienie opinii na temat ucznia można wnioskować do dyrektora placówki, do nauczycieli, wychowawców i specjalistów, którzy prowadzą zajęcia z dzieckiem, na przykład do logopedy.
Odbiorca wniosku ma obowiązek przygotować opinię w terminie 7 dni od otrzymania pisma w tej sprawie. Z wnioskiem może wystąpić zarówno rodzic dziecka, jak i dyrektor placówki.
Informacja o funkcjonowaniu dziecka w grupie przedszkolnej powinna uwzględniać:
- informację o indywidualnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych dziecka,
- informacje o możliwościach psychofizycznych dziecka,
- informacje o mocnych stronach i uzdolnieniach dziecka,
- informacje o funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu,
- informacje o działaniach podjętych do tej pory przez nauczycieli, wychowawców, specjalistów,
- opis form udzielonej pomocy,
- opis efektów działań (udzielonej pomocy),
- oznaczenie czasu udzielania pomocy.
W przypadku uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym wystawia się wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania dziecka.
Informacja o dziecku do sądu
Informacja wychowawcy o funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu może zostać wystawiona również na potrzeby sądu rodzinnego. Placówki oświatowe mają obowiązek współpracować z takimi instytucjami i organami państwowymi, dlatego nie mogą odmówić wystawienia opinii o uczniu.
Przykładowa opinia o dziecku w przedszkolu do sądu najczęściej ma związek z ustaleniem, który z rodziców powinien sprawować nad małoletnim opiekę. Z tego względu informacja dla sądu odnosi się również do relacji dziecka z rodzicami. Może wskazywać na to:
- który z rodziców przyprowadza, odbiera dziecko,
- który z rodziców interesuje się postępami dziecka, problemami dziecka w przedszkolu,
- który z rodziców przychodzi na spotkania z rodzicami (zebrania),
- który z rodziców przychodzi na szkolne przedstawienia i tak dalej.
Jakie informacje musi zawierać opinia o dziecku przedszkolnym?
Opinia o dziecku przedszkolnym nie jest dokumentem sformalizowanym, a jej treść każdorazowo uzależniona jest od sytuacji małego ucznia, a także od celu wystawienia dokumentu. Każda opinia powinna zawierać jednak:
- datę i miejsce wystawienia,
- dane placówki oświatowej,
- dane dziecka, którego dotyczy opinia,
- informację o celu wystawienia dokumentu (na czyj wniosek, po co),
- dane osoby wystawiającej opinię.
Na początku każdej opinii o uczniu następuje jego przedstawienie, czyli podanie imienia i nazwiska oraz wieku dziecka, a także danych na temat grupy, do której należy oraz okresu pobierania nauki w danej placówce.
O czym może informować opinia o dziecku przedszkolnym?
Podczas gdy opinia o uczniu szkoły podstawowej może odnosić się już do poziomu wiedzy dziecka i jego wyników w nauce, tak opinia o dziecku w wieku przedszkolnym sprowadza się przede wszystkim do opisu:
- umiejętności dziecka,
- sposobu zachowania się dziecka,
- relacji dziecka z rówieśnikami,
- poziomu rozwoju dziecka (fizycznego, psychicznego),
- reakcji na upomnienia, polecenia, krytykę.
Przykładowe pozytywne sformułowania, jakie mogą pojawić się w treści takiej opinii to między innymi:
- dziecko przebywa w przedszkolu od godziny… do godziny …
- dziecko bez lęku rozstaje się w rodzicem,
- dziecko lubi zabawy na świeżym powietrzu,
- dziecko nie ma problemu z przestrzeganiem zasad,
- dziecko zapamiętuje teksty piosenek i rymowanki,
- dziecko chętnie uczestniczy w ćwiczeniach logopedycznych,
- dziecko estetycznie wykonuje prace plastyczne,
- dziecko jest sprawne ruchowo,
- dziecko rozróżnia kolory,
- dziecko potrafi opowiadać historie prostymi zdaniami,
- dziecko dobrze liczy do 10,
- dziecko zna figury geometryczne,
- dziecko lubi bawić się zabawkami,
- dziecko dobrze rozpoznaje emocje innych dzieci,
- dziecko jest samodzielne,
- dziecko chętnie angażuje się w aktywności grupowe,
- dziecko reaguje na polecenia nauczyciela.
Z kolei przykładowe negatywne informacje o dziecku, jakie często trafiają do takich opinii, mogą mówić między innymi o tym, że uczeń:
- ma problemy w poruszaniu się,
- nieprawidłowo trzyma długopis, kredki,
- niechętnie bierze udział w zabawach z innymi dziećmi,
- niestarannie wykonuje prace plastyczne,
- szybko się męczy,
- ma wolne tempo pracy,
- ma duże trudności ze skupieniem się,
- łatwo się rozprasza,
- w aktywnościach grupowych przyjmuje jedynie rolę obserwatora,
- woli bawić się samotnie,
- nie przestrzega reguł przedszkolnych,
- na upomnienia reaguje płaczem,
- nie lubi sprzątać po sobie zabawek,
- nie nawiązuje kontaktów z rówieśnikami,
- jest niesamodzielny,
- nie reaguje na polecenia,
- nie respektuje poleceń,
- wymaga wielokrotnego powtarzania mu poleceń,
- oczekuje zachęt nauczyciela,
- nie odpowiada na pytania.
Kilka słów na koniec
Informacja o funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu potrzebna jest najczęściej, gdy dziecko ze względu na różne problemy, z jakimi się boryka, trafi do poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Oczywiście pobyt dziecka w przedszkolu nie jest niczym złym, wręcz odwrotnie – uczęszczanie do przedszkola to szansa na rozwój sfery kontaktów społecznych, które niezbędne są w dorosłym życiu.
Opinia o dziecku w grupie przedszkolnej dotyczy różnych kwestii, takich jak wykonywanie poleceń, kontakty z innymi dziećmi, zabawy, zaangażowanie dziecka różne formy wychowania przedszkolnego, a nawet kwestie żywieniowe.
Podobne wzory pism: