Co to jest znak towarowy?
Zgodnie z prawną definicją, znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa, może nim być w na przykład: wyraz, rysunek, logo, litera, cyfra, kolor, forma przestrzenna, w tym kształt towaru lub opakowania, a także dźwięk.
Znak towarowy służy odróżnieniu towarów lub usług jednego przedsiębiorstwa od innego – a więc pełni tę samą funkcję, co marka. Na znak towarowy Urząd Patentowy może udzielić prawa ochronnego.
Marka a znak towarowy – czy to to samo?
W pewnym stopniu tak – markę możemy chronić prawnie jako znak towarowy, w odpowiednim urzędzie. Jeśli chcemy uzyskać ochronę w Polsce – należy dokonać zgłoszenia do UPRP, czyli Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej, a jeśli chcemy mieć ochronę w całej Unii Europejskiej – to zgłoszenie trzeba złożyć do EUIPO, czyli Urzędu Unii Europejskiej do spraw Własności Intelektualnej.
Aby dobrze i skutecznie chronić znak towarowy, warto skorzystać z usług rzecznika patentowego, na przykład Kancelarii Patentowej PATENTBOX.
Znak towarowy i jego ochrona
Prawo ochronne na znak towarowy ma wartość majątkową i wchodzi w skład majątku przedsiębiorstwa. Od strony praktycznej prawo ochronne na znak towarowy nie daje nam bezwzględnego prawa do używania znaku.
Zresztą, znaku można używać i bez jego rejestracji w urzędzie. Niemniej, warto ubiegać się o prawo ochronne na nasz znak, bo może ono posłużyć do skutecznego sprzeciwienia się, gdy ktoś inny użyje, dla towarów/ usług identycznych lub podobnych, znaku towarowego identycznego z naszym lub myląco do niego podobnego.
Patent a znak towarowy
Nie można opatentować marki. Patenty są udzielane wyłącznie na wynalazki, czyli rozwiązania o charakterze technicznym. Nie należy więc mylić prawa ochronnego na znak towarowy z patentem. Informowanie o tym, że posiadamy patent, podczas gdy mamy jedynie rejestrację znaku towarowego, może zostać potraktowane za próbę wprowadzenia naszych klientów w błąd i za czyn nieuczciwej konkurencji.
Ile trwa ochrona znaku towarowego?
Teoretycznie, ochrona znaku towarowego może trwać w nieskończoność. Należy jednak pamiętać o tym, by co 10 lat opłacać kolejne okresy ochrony znaku towarowego. Dysponując prawem ochronnym na znak towarowy, możemy przy znaku używać symbolu ® – używając go na terenie tego kraju, w którym ochrona obowiązuje.
Podział znaków towarowych
Jako znak towarowy chronić możemy nie tylko samą markę. Znakiem towarowym może być również hasło reklamowe, logo, sygnał dźwiękowy (np. jingiel), przedmiot 3D – pod warunkiem że nadają się do wyróżniania towarów/ usług na rynku na tle konkurencji.
Znaki towarowe dzielimy na:
● słowne (samo słowo lub wyrażenie, chronione w oderwaniu od grafiki),
● słowno-graficzne (logo zawierające napis),
● graficzne (logo bez napisu),
● przestrzenne (np. charakterystyczny kształt butelki),
● słowno-graficzno-przestrzenne (np. butelka z etykietą),
● dźwiękowe (np. jingiel),
● kolor (ochrona samej barwy, np. konkretnego odcienia fioletu dla czekolady)
● ruchome (np. gif)
● multimedialne (np. krótki filmik).
Najczęściej spotykane są pierwsze trzy typy znaków towarowych: słowne, słowno-graficzne i graficzne.
Dlaczego warto chronić znak towarowy?
W Europie system ochrony znaków towarowych działa na zasadzie „kto pierwszy ten lepszy”. Jeśli ktoś nas ubiegnie i zgłosi znak identyczny lub myląco podobny do naszej marki, może zablokować nasz biznes. Dlatego warto zadbać o ochronę swojej marki jako znaku towarowego.
Podobne wzory pism:
- Znak towarowy – jak legalnie używać cudzego logotypu?
- Nievatowiec – kto i kiedy może zostać zwolniony z podatku VAT?
- Biznesplan – jak stworzyć plan działania firmy?
- Ryczałt – jak wyglądają zmiany w 2022 roku
- Wystawienie faktury po terminie – jakie są tego konsekwencje?
- Świadczenie usług drogą elektroniczną – odpowiedzialność przedsiębiorcy