Masz świetny pomysł na konkurs na portalu społecznościowym, wybrałeś również super rzeczy, które przeznaczysz na wygrane. Siadasz do komputera, zacierasz ręce i … je załamujesz. Bo zapomniałeś o regulaminie dla swojej zabawy. Regulamin konkursu jest bardzo ważnym elementem całego przedsięwzięcia. Może nie wywołuje tyle emocji co nagrody, jednakże w jego stworzenie powinieneś włożyć tyle samo pracy co w wymyślenie zadań konkursowych.
Konkurs stanowi przyrzeczenie publiczne regulowane przepisami Kodeksu cywilnego. Zgodnie z ustawą organizator konkursu jest obowiązany do szczegółowego określenia zasad, jakimi będzie się kierował w realizacji swojego przyrzeczenia. Zasady te muszą zostać gdzieś zapisane, tak aby uczestnicy tego przedsięwzięcia mogli się z nimi zapoznać. Takie zadanie spełnia właśnie regulamin konkursu.
Regulamin konkursu – co powinien zawierać?
Regulamin konkursu nie musi być bardzo rozbudowany i określać każdy najmniejszy aspekt prawny i praktyczny jego realizacji. Dużo z tych elementów jest już opisane w ustawie. Musi jednak posiadać co najmniej warunki wskazane w przepisach prawa. Będzie to:
- wskazanie tożsamości organizatora konkursu;
- określenie czasu trwania konkursu;
- uszczegółowienie warunków uczestnictwa;
- opisanie zadania konkursowe;
- wskazanie nagrody lub nagród;
- określenie zasad przejścia praw autorskich na organizatora – o ile organizator jest na to nastawiony i chce osiągnąć taki cel;
- wykazanie praw uczestników wynikających z RODO;
- opisanie zasad reklamacji.
Czego nie wolno w konkursie?
Przede wszystkim nie wolno wskazywać jako zadań konkursowych niczego co mogłoby być nielegalne (niezgodne z kodeksem karnym, wykroczeń, karnoskarbowym itd.) lub niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
Często popełnianym błędem przez organizatorów jest również nazywanie loterii konkursem i w rzeczywistości organizowanie gry hazardowej. Loteria rządzi się swoimi prawami, które są o wiele bardziej restrykcyjne niż te przeznaczone dla konkursu.
Oczywiście nie jest tak, że organizowanie loterii jest nielegalne, ale wymaga m.in. zgłoszenia jej do dyrektora izby celnej oraz dokonania określonej opłaty skarbowej. O różnicach między konkursem i loterią pisaliśmy TUTAJ.
Dodatkowo warto mieć na uwadze zapisy regulaminów portali internetowych, na których dany konkurs będzie realizowany, np. Facebooka czy Instagrama. Każdy organizator, który chciałby przeprowadzić konkurs na jednym z powyższych serwisów, musi pamiętać, że nie wolno mu wymagać od uczestników:
- udostępniania postu konkursowego u siebie lub na osi czasu swoich znajomych;
- polubienia postu konkursowego;
- oznaczenia osoby lub osób trzecich w komentarzu pod postem konkursowym;
- zaproszenia osoby lub osób trzecich do wzięcia udziału w konkursie.
Organizowanie konkursu, w którym organizator wprowadza powyższe wymogi, mogą skutkować zdjęciem postu konkursowego z serwisu, a nawet zablokowaniem czasowym lub stałym profilu organizatora.
Pokrewne produkty
- Prawo pracy i ubezpieczeń społecznych
Rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron – wzór z omówieniem
Oceniony 0 na 5.16.00 zł