Szczegółowe zasady prowadzenia akt osobowych pracowników zostały zawarte w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 28 maja 1996 roku w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. Nr 62, poz. 286 ze zm.).
Zgodnie z powyższym rozporządzeniem akta osobowe powinny składać się z trzech części:
Część A – dotyczy dokumentacji zgromadzonej w związku z ubieganiem się pracownika o zatrudnienie;
Część B – dotyczy dokumentacji dotyczącej nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia pracownika;
Część C – dotyczy dokumentacji związanej z ustaniem zatrudnienia pracownika.
Część A – w tej części kompletować będziemy takie dokumenty jak:
- kwestionariusz osobowy pracownika;
- świadectwa pracy z poprzednich miejsc pracy pracownika;
- świadectwa ukończenia szkoły, studiów oraz szkoleń – w celu potwierdzenia zdobytego wykształcenia oraz kwalifikacji zawodowych wymaganych do wykonywania oferowanej pracy;
- orzeczenia lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku;
- inne dokumenty, jeżeli obowiązek ich przedłożenia wynika z odrębnych przepisów.
Część B – tutaj trafią dokumenty:
- umowa o pracę;
- dokumenty dotyczące wykonywania pracy w formie telepracy;
- pisemne potwierdzenie zapoznania się pracownika z treścią regulaminu pracy, informacją pracowniczą, treścią przepisów i zasad BHP, zakresem informacji objętych tajemnicą służbową;
- oświadczenie pracownika będącego rodzicem o zamiarze lub jego braku korzystania z uprawnień rodzicielskich, praw pracownika opiekującego się dzieckiem do lat 4, praw pracownika opiekującego się dzieckiem do lat 14;
- dokumenty dotyczące powierzenia pracownikowi mienia z obowiązkiem zwrotu bądź rozliczenia;
- dokumenty związane z podnoszeniem przez pracownika kwalifikacji zawodowych;
- oświadczeń dotyczące wypowiedzenia pracownikowi warunków umowy o pracę lub zmiany tych warunków w innym trybie;
- dokumenty związane z przyznaniem pracownikowi nagród lub wyróżnień oraz wymierzeniem mu kary porządkowej;
- pisma dotyczące udzielenia pracownikowi dodatkowego urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu ojcowskiego, urlopu wychowawczego oraz urlopu bezpłatnego;
- dokumenty dotyczące obniżenia pracownikowi wymiaru czasu pracy;
- orzeczenia lekarskie wydanych w związku z przeprowadzonymi badaniami okresowymi i kontrolnymi;
- umowa o zakazie konkurencji, jeżeli strony zawarły taką umowę w okresie pozostawania w stosunku pracy;
- kopia zawiadomienia powiatowego urzędu pracy o zatrudnieniu pracownika, uprzednio zarejestrowanego jako osoba bezrobotna.
Część C – w tej części należy umieścić dokumentację związaną z:
- wypowiedzeniem lub rozwiązaniem umowy o pracę;
- wydaniem świadectwa pracy;
- obowiązkiem wypłacenia pracownikowi ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy;
- dokonaniem czynności dotyczących zajęcia wynagrodzenia za pracę w związku z prowadzonym postępowaniem egzekucyjnym;
- umowami o zakazie konkurencji po rozwiązaniu stosunku pracy, jeżeli pracodawca zawarł taką umowę z pracownikiem.
Podobne wzory pism:
- Zwolnienie dyscyplinarne – kiedy następuje i jakie są jego konsekwencje
- Nadgodziny w pracy – czy otrzymujesz prawidłową rekompensatę za przepracowane godziny nadliczbowe?
- Uprawnienia rodzicielskie ojca – pracownika
- Dodatkowe wynagrodzenie roczne, tzw. trzynastka – komu przysługuje i na jakich warunkach?
- Zmiana godzin pracy na wniosek pracownika – Uzasadnienie
- Wypadek przy pracy – na jakie świadczenia może liczyć pracownik?